NOKUT-magasinet 2020 | En ambassadør for utdanningskvalitet | 11. Kastet seg rundt med koronatilbud
1553
page-template-default,page,page-id-1553,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Rektor Gard Eimund Tekrø Rolid ved Fagskolen i Innlandet. Foto: Fagskolen Innlandet

Har kastet seg rundt med koronatilbud

Da koronapandemien traff Norge 12. mars 2020, kastet Fagskolen i Innlandet seg rundt med tilbud om kurs og videreutdanning for permitterte. – Det har vært en krevende tid, men vi har levert, sier rektor Gard Eimund Tekrø Rolid.

Kurs i prosjektledelse, Lean, industriøkonomi og ledelse av verdikjeder er tilbud som raskt kom på plass som et ledd i å tilby koronapermitterte videreutdanningstilbud mens de ventet på å gå tilbake til jobben. Fagskolenes erfaring med arbeidslivsrelevante utdanningstilbud og høy kompetanse på etter- og videreutdanning gjør dem godt egnet til å lage gode utdanningstilbud på kort varsel, mener Rolid.

 

Arbeidslivets skole

– Fagskolene skal være arbeidslivets skole, og vi har en tett relasjon til arbeidslivet både regionalt og nasjonalt, og i tillegg har vi lang erfaring med å ta imot studenter som allerede er i jobb. Det gjorde at vi klarte å tilby relevante kurs på relativt kort tid, sier han.

 

Fra før av hadde Fagskolen Innlandet såkalt fagområdeakkreditering fra NOKUT for fagområdet bygg- og anleggsteknikk. Fagområdeakkreditering innebærer at skolen selv har fullmakter til å utvikle og opprette fagskoleutdanninger innen det akkrediterte fagområdet, uten å måtte søke NOKUT i hvert enkelt tilfelle. Høsten 2020 fikk fagskolen sin andre fagområdeakkreditering, denne gang innen teknologifag. Rektor Rolid er både stolt og glad for det han opplever som en tillitserklæring fra NOKUT.

 

– Fagområdeakkreditering gjør oss i stand til å ytterligere styrke vår rolle som arbeidslivets fagskole, og representerer en anerkjennelse og en tillit som vi tar på det aller største alvor. Det gjør at vi kan reagere fortere på næringslivets behov og på den måten tilby et enda mer relevante utdanningstilbud, sier han.

 

– Tillit kan raskt brytes ned, og vi er svært nøye på at alle prosedyrer og rutiner for å sikre kvaliteten skal være på plass, og følges – på samme måte som om vi skulle søkt NOKUT om opprettelse av hvert tilbud. Det gjør at vi kan være opptil flere måneder tidligere ute med nye utdanningstilbud, sier Rolid. Samtidig er han opptatt av fagområdeakkreditering ikke skal fungere som en sovepute.

 

Det kan høres rart ut, men jeg håper på at NOKUT følger opp oss og andre fagskoler med akkrediterte fagområder med tilsyn, som et ledd i et stadig pågående forbedringsarbeid. Vi er opptatt av å demonstrere at vi gjør det si sier vi skal gjøre, sier Rolid.

 

Vil styrke fagskolene

NOKUT har over flere år vært opptatt av å styrke fagskolesektoren, eller høyere yrkesfaglig utdanning, som er den offisielle betegnelsen. Fagskoleutdanning bygger på fag- eller svennebrev eller realkompetanse og har vanligvis en varighet på et halvt til to studieår, men det piloteres nå mange modulbaserte utdanninger av mindre omfang. Fagskoleutdanningene er ofte tilrettelagt for å kunne kombineres med jobb ved siden av.

 

– Fagskoleutdanningen skal gi kompetanse som kan tas direkte i bruk i et arbeidsliv i rask endring, sier NOKUT-direktør Kristin Vinje. Nå når langt flere enn normalt er permittert eller står uten jobb, er dette et desto viktigere tilbud, særlig når vi vet at økende arbeidsledighet ofte rammer dem med lav utdanning. Fagskoleutdanning er ofte fleksible tilbud og gir en mulighet til å fylle på med kompetanse, innenfor et bredt spekter utdanninger, fra lokførere til helsearbeidere og app-programmerere, forklarer Vinje.

 

Ønsker seg institusjonsakkreditering

På Fagskolen Innlandet har rektor Rolid ingen planer om å senke ambisjonene. Med en økning i studentmassen med ti prosent per år har fagskolen allerede søkt NOKUT om akkreditering av ytterligere to fagområder, men høyest på ønskelisten står muligheten til å bli institusjonsakkreditert slik man har mulighet til innen høyere utdanning.

 

– Vi jobber veldig hardt for å være relevante. Det vil i fremtiden bli et økende behov for at vi raskt tilpasser oss arbeidslivets behov. Regjeringen har et mål om mer fleksible utdanninger som gjør det enklere for voksne arbeidstakere å få faglig påfyll. Da er fagskolene et veldig godt alternativ, sier han.

 

Fagskolen Innlandet er fagområdeakkreditert på bygg- og anleggsteknikk og Teknologifag.
Fagområdeakkreditering gjør oss i stand til å ytterligere styrke vår rolle som arbeidslivets fagskole